A A A K K K
для людей з порушеннями зору
ЗОЛОТІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ №5
Гірської міської територіальної громади Сєвєродонецького району Луганської області

Інформаційний вісник

Дата: 01.03.2023 18:17
Кількість переглядів: 56

Фото без описуТема випуску: Сучасні форми і методи профорієнтації учнів в закладах загальносередньої освіти

У сучасних здобувачів освіти повинні бути сформовані усвідомлені професійні наміри та визначений шлях щодо подальшого продовження освіти ще до моменту закінчення закладу середньої освіти. Теоретичні дослідження і практика свідчать про те, що останнім часом збільшилася кількість випускників загальноосвітніх шкіл, в яких професійні наміри виявлені слабо, тобто в них не сформовано усвідомлене відношення до певного виду професійної діяльності, що включає знання про призначення професії, прагнення обрати професію і здобути відповідну освіту.

Проблемі вибору молодим поколінням майбутньої професії присвячена значна кількість педагогічних досліджень. Так у працях Є. Клімова, Г. Костюка, Є. Павлютенкова, М. Пряжнікова, В. Симоненка, С. Кістякової, Б. Федоришина зосереджена увага на психолого-педагогічних та організаційних основах підготовки молоді, що навчається, до вибору професії. У роботах П. Атутова, В. Бутенка, Л. Гуцан, М. Піддячого, В. Синівського, В. Сидоренка, М. Тименка, В. Титаренко, М. Янцура. Більше науковців дотримуються думки, що метою професійної орієнтації в загальноосвітній школі є забезпечення допомоги особистості в активному свідомому професійному самовизначенні, що передбачає формування у школярів ставлення до себе, суспільства і професійної діяльності, формування особистісно-значущого змісту вибору професії, професійних намірів. І в цьому важливу роль відіграє співпраця педагогічних колективів загальноосвітніх навчальних закладів і закладів вищої освіти.

Профорієнтація — це науково обґрунтована система соціально-економічних, психолого-педагогічних, медико-біологічних і виробничо-технічних заходів щодо надання молоді особистісно орієнтованої допомоги у виявленні й розвитку здібностей і схильностей, професійних і пізнавальних інтересів у виборі професії, а також формування потреби у праці й готовності працювати в умовах ринку, багатошаровості форм власності й діяльності. Вона реалізується в ході навчально-виховного процесу, позаурочної та позашкільної роботи зі здобувачами освіти. Формування спрямованості здобувачів освітина майбутній професійний успіх і його реалізацію у навчально-виховній роботі учасниками світнього процесу, базується на таких концептуальних засадах:

  • співпраця з міською службою зайнятості;
  • організація інформаційного середовища, (оформлення профорієнтаційного куточка, підготовку матеріалів з профорієнтації для друкованих видань, оформлення листівок, буклетів, проспектів, слайдів, плакатів та ін.);
  • використання засобів масової інформації (преса, бібліотеки, телебачення, Інтернет);
  • психологічний супровід вибору старшокласниками професії; - виховна робота (години спілкування, очно-заочні екскурсії на підприємства, в установи, у заклади вищої освіти, зустрічі з представниками різних професій);
  • залучення до профорієнтаційної роботи батьків учнів та випускників школи, професійно-технічного училища, закладу вищої освіти; - включення у зміст навчальних та профільних предметів загальноосвітнього навчального закладу інформації профорієнтаційного характеру.

Складові діяльності із профорієнтації:

  • розробка класних годин, рольових ігор;
  • тренінгові заняття з учнями;
  • елективні курси.

До сучасних форм ознайомлювальної профорієнтаційної роботи, за допомогою яких здійснюється професійна освіта і професійне виховання здобувачів освіти, відносяться:

  • тренінги;
  • профорієнтаційні ігри;
  • віртуальні кабінети профорієнтації на сайтах закладів освіти;
  • профорієнтаційні акції в закладах загальної середньої освіти;
  • заочний конкурс творів – роздумів здобувачів освіти;
  • виставка кращих робіт учасників конкурсу на сайті закладу освіти;
  • профінформаційний урок;
  • профорієнтаційна консультація з використанням комп’ютерних технологій;
  • екскурсії на підприємства та в музеї закладів вищої освіти;
  • зустрічі з фахівцями і передовиками виробництва, галузі;
  • відеоміст між закладом вищої освіти і загальноосвітнім закладом;
  • зустрічі з успішними випускниками коледжу, університету;
  • участь у днях відкритих дверей у закладах вищої освіти;
  • спільні тематичні виховні години, літературно-художні вечори, усні журнали, олімпіади, конкурси, змагання, вікторини, виставки;
  • фотоконкурс «Моя майбутня професія»;
  • зустрічі з представниками центру зайнятості;
  • участь у ярмарках професій;
  • майстер-клас.

Вибір методів проведення профорієнтаційної роботи залежить від навчальних, виховних і профорієнтаційних задач, змісту і характеру досліджуваного матеріалу, вікових особливостей учнів і рівня їхньої профорієнтаційної готовності.

Аспекти системи профорієнтації:

  • соціальний;
  • економічний;
  • психолого-педагогічний;
  • медико-фізіологічний.

Отже, правильно зроблений випускником загальноосвітнього навчального закладу вибір професії, закладу вищої освіти, у якому він навчатиметься, залежить від спільної цілеспрямованої планової діяльності педагогів, від батьків та від мотивації самого учня.

Практичний психолог: Чепель Д.С.

Література:

1.Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання. – К.: ІЗИН, 1998. - С. 203. 2.Чистякова С.Н., Захаров А.А. Профессиональная ориентация школьников: Организация и управление. – М., 1987. – С. 102.

3.Осницкий А.К. Проблемы исследования субъектной активности // Вопросы психологи,1996.-С.5 -19

4.Омельченко Г. Профорієнтація і професійний профіль // журнал «Директор школи, ліцею, гімназії». – 2008. -No 2

5. http://brovary-school9.edukit.kiev.ua/.../proforiyentaci.../


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора